Ekonomi

İnternet erişimi olan startupların oranı yüzde 96 oldu

İnternet erişimi olan işletmelerin oranı %96 oldu.

Türkiye İstatistik Kurumu’ndan (TÜİK) yapılan açıklamada, araştırma sonuçlarına göre 10 ve daha fazla çalışanı olan işletmelerin internet erişim oranının 2007 yılında yüzde 85,4 olduğu, 2023 yılında ise bu oranın yüzde 96 olduğu belirtildi.

Sabit genişbant bağlantı kullanan işletmelerin %8,5’i 1 Gbit/s ve üzeri bağlantı hızı kullanıyordu

2023 yılında işletmelerin %92,4’ü internete erişim için sabit genişbant bağlantısını kullandı. Sabit genişbant bağlantı kullanan işletmelerin abone oldukları en yüksek internet bağlantı oranları incelendiğinde; İşletmelerin %22,4’ü 29 Mbit/s ve altı hız aralığına, %38,5’i 30-99 Mbit/s hız aralığına, %24,5’i 100-499 Mbit/s hız aralığına, %6,1’i hız aralığına sahiptir. 100-499 Mbit/sn. 100.000 kişinin 500-999 Mbit/s arasında internet hızı kullandığı, %8,5’inin ise 1 Gbit/s ve üzeri internet hızı kullandığı belirlendi.

250 ve daha fazla çalışanı olan işletmelerin %16,5’inin 1 Gbit/s ve üzeri hızda internet kullandığı görüldü.

Startupların %40,2’si sosyal medya uygulamalarını kullanıyor

Sosyal ağlar, bloglar, mikro bloglar veya multimedya paylaşım siteleri gibi sosyal medya uygulamalarını kullanan 10 ve daha fazla çalışanı olan girişimlerin oranı 2023 yılında %40,2 oldu.

Çalışan sayısı büyüklük grubuna göre sosyal medya kullanan işletmelerin oranı incelendiğinde; 10-49 çalışanı olan işletmelerin yüzde 37,7’sinin, 50-249 çalışanı olan işletmelerin yüzde 49,8’inin, 250 ve daha fazla çalışanı olan işletmelerin ise yüzde 70,8’inin en az bir sosyal medya uygulaması kullandığı görüldü.

Sosyal ağlar en çok tercih edilen sosyal medya uygulaması oldu

FacebookSosyal medya uygulamasını kullanan işletmelerin en çok tercih ettiği sosyal medya uygulaması ise %89,1 ile Linkedln ve Xing gibi sosyal ağlar oldu.

Bunu %75,5 ile YouTube, Instagram, Pinterest, Snapchat, Spotify gibi multimedya paylaşım siteleri ve %33,6 ile Twitter gibi kurumsal blog veya mikro bloglar takip etti.

Web sitesi olan girişimlerin oranı yüzde 55,9 oldu

10 ve daha fazla çalışanı olan işletmelerde web sitesi sahiplik oranı 2022 yılında yüzde 51,2 iken 2023 yılında bu oran yüzde 55,9 oldu.

Çalışan sayısı büyüklüğüne göre web sitesi sahiplik oranı incelendiğinde; 2023 yılında 250 ve daha fazla çalışanı olan işletmelerin yüzde 92,6’sının, 50-249 çalışanı olan işletmelerin yüzde 75,6’sının, 10-49 çalışanı olan işletmelerin ise yüzde 51,5’inin web sitesine sahip olduğu görüldü.

İktisadi faaliyet kümesine göre internet sitesi sahiplik oranı incelendiğinde, 2023 yılında internet sitesi sahibi olan işletmelerin en yüksek oranının %90,1 ile “bilgi ve iletişim” faaliyeti yürüten işletmeler olduğu görüldü. Bunu %76,4 ile “bilgisayar ve iletişim cihazlarının onarımı” ve %69,9 ile “bilgisayar ve iletişim cihazlarının onarımı” takip etti. elektrik, gaz buhar ve havalandırma sistemi üretimi ve dağıtımı ile su temini; Kanalizasyon, Atık Yönetimi ve İyileştirme Faaliyetleri” takip edildi.

E-satış yapan işletme oranı yüzde 18,2 oldu

Startup’ların internet (web sitesi veya mobil uygulama) ve/veya Elektronik Veri Değişimi (EDI) üzerinden e-satış oranı 2022 yılında %18,2 oldu. Çalışan sayısının büyüklük grubuna göre e-satış oranı 10-49 çalışanı olan işletmelerde yüzde 17,3, 50-249 çalışanı olan işletmelerde yüzde 20,8, 250 ve daha fazla çalışanı olan işletmelerde ise yüzde 31,8 oldu.

İktisadi faaliyet kümesine göre e-satış oranları incelendiğinde, 2022 yılında en yüksek e-satış oranının %39,5 ile “konaklama ve yemek hizmeti” faaliyeti yürüten işletmelerde olduğu görüldü. Bunu yüzde 29,4 ile “bilgisayar ve iletişim araç ve gereçlerinin onarımı” ve yüzde 28,7 ile “bilgi ve iletişim” faaliyeti yürüten işletmeler izledi.

“Kurumsal Kaynak Planlama ve Müşteri İlişkileri Yönetimi” yazılımının kullanımı arttı

Kurumsal Kaynak Planlama (ERP) yazılımı kullanımı 2023 yılında 2021 yılına göre 1,6 puan artarak %29,7’ye ulaştı.

Müşteri İlgi Yönetimi (CRM) yazılım kullanımı 2023 yılında 2021 yılına göre 1,5 puan artarak %12,1’e ulaştı. Çalışan sayısı büyüklük kümesine bakıldığında 250 ve daha fazla çalışanı olan işletmelerde ERP ve CRM yazılımlarının sırasıyla %77,5 ve %40 oranında kullanıldığı görüldü. Bu oranlar 10-49 çalışanı olan işletmelerde sırasıyla yüzde 25,3 ve yüzde 10,1, 50-249 çalışanı olan işletmelerde ise yüzde 47,2 ve yüzde 19,5 oldu.

250 ve daha fazla çalışanı olan işletmelerde ücretli bulut bilişim kullanımı yüzde 48,2 oldu

10 ve daha fazla çalışanı olan işletmelerde ücretli bulut bilişim kullanımı 2023 yılında %16,4 oldu. Bu oran 2021 yılında %10,8 oldu.

Ücretli bulut bilişim hizmetlerinin kullanım oranları çalışan sayısına ve büyüklük gruplarına göre incelendiğinde; 2023 yılında ücretli bulut bilişim hizmetlerinin kullanım oranının 250 ve daha fazla çalışanı olan işletmelerde %48,2 olduğu, bunu %26,6 ile 50-249 çalışanı olan işletmelerde, %13,7 ile 10-49 çalışanı olan işletmelerde takip ettiği görüldü.

Startupların %5,5’i yapay zeka kullandığını belirtti

Yapay zeka teknolojilerinden herhangi birini kullandığını belirten startupların oranı 2022’de %3,5’ten 2023’te %5,5’e yükseldi.

Çalışan sayısı ve büyüklük grubuna göre yapay zeka kullanan girişimlerin oranı incelendiğinde; 10-49 çalışanı olan işletmelerin yüzde 4,9’unun, 50-249 çalışanı olan işletmelerin yüzde 6,5’inin, 250 ve daha fazla çalışanı olan işletmelerin ise yüzde 18,5’inin yapay zeka kullandığı görüldü. Bu oranlar 2022 yılında sırasıyla yüzde 2,8, yüzde 5,5 ve yüzde 17,5 oldu.

Yapay zeka kullanan işletmelerin en çok %48,4 ile görüntülerden ziyade nesneleri veya kişileri tanımlayan yapay zeka teknolojilerini kullandıkları görüldü. Bunu %43,7 ile farklı iş akışlarını otomatikleştiren veya karar almaya yardımcı olan yapay zeka teknolojilerinin kullanımı ve %41,5 ile yazılı veya sözlü dil üreten yapay zeka teknolojilerinin kullanımı izledi.

Yapay zekanın kullanılmamasının en önemli nedeni maliyetlerin yüksek olmasıydı

Yapay zeka teknolojilerinden herhangi birini kullanmadığını belirten işletmelerin yapay zekayı kullanmama nedenleri incelendiğinde; En önemli sebebin ise %60,7 ile maliyetlerin çok yüksek olması olduğu görüldü. Bunu %53,8 ile işletmedeki ilgili uzmanlık eksikliği ve %49,6 ile mevcut ekipman, yazılım veya sistemlerle uyumsuzluk izledi.

Forex Haber Merkezi

 

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Başa dön tuşu